donderdag 4 juni 2009

Ding 14 IM

Jee, moet toch wennen aan die term: Instant messaging. Gebruik zelf toch eigenlijk altijd de term chatten. Chat zelf wel eens via Live Messenger en Hyves. Tot nu toe alleen met vrienden/familie. Vooral leuk om dit met nichtje te doen: na een chatsessie ben ik weer op de hoogte van de nieuwste emoticons, afko's en de laatste spellingsblunders. Dat laatste levert misschien nog meer betekenisvraagtekens op dan de afko's...
Tis een bizarre vorm van communiceren, eigenlijk zit je gewoon een beetje door elkaar heen te kletsen. Juist dat vind ik wel grappig. Heb trouwens nog niet met meer dan 1 tegelijk gechat.
In werksituaties zou je het kunnen toepassen: wij zitten ook niet altijd in elkaars buurt en zo kun je toch ff een vraag stellen. Momenteel doen we dat 'on the old fashion way': bellen of mailen. Ben niet overtuigd dat IM deze conservatieve vormen (in onze situatie) kan overnemen.
Wat me wel een optie lijkt: chatten via de site. Aan de balie is tijdens openingstijden altijd iemand aanwezig: ff snel een vraag stellen is dan toch best hip. Nadeel van 'savonds aan 23 dingen werken is blijkbaar dat alle bibliotheekmedewerkers slapen: ga morgen ff kijken welke bibliotheken iemand hebben zitten die IMt.

1 opmerking:

  1. Je kan IM natuurlijk prima als extra zien voor contact tussen medewerkers. Inderdaad is een belletje soms handiger en sneller, maar in IM kan je gedachten iets meer ordenen omdat je niet zo'n tijdsdruk hebt. Het is mijns inziens een iets geschikter medium om te brainstormen dan de telefoon.

    Ik zie wel een groot voordeel voor een soort van electronische helpdesk, zit een student thuis of op de stageplek en heeft 'ie even snel een tip nodig dan snel even chatten met een "professional".

    BeantwoordenVerwijderen